04/2009

DEPFID Working Paper 4 / 2009 - Abstract

Marginal Deterrence, Escalating Penalties and Enforcement Inconsistency

Marcello Basili* and Antonio Nicita**

The Law and Economics literature on public law enforcement has generally treated separately the issue of marginal deterrence from that of punishing repeated offenders though escalating penalties. We extend the model provided by Emons (2003) to show how pursuing both policies may generate an inconsistent enforcement design.

Keywords: Marginal Deterrence, Recidivism, Escalating Penalties, Incapacitation.

JEL Classification: K 42.

* DEPFID, University of Siena  ** Department of Economics and CLEIS, University of Siena

Download full text